2013-01-21 | 18:58:00

En typisk dag som student på KTH

 
Hej vänner! Blev tillfrågad på frågestunden i höstas att dokumentera en typisk dag på KTH, där jag (som ni kanske vet) läser till civilingenjör i industriell ekonomi. Dock har jag knappt varit i skolan "på riktigt" (bara varit hemma och tentapluggat höhö), så jag har inte kunnat fota förrän nu. Men här kommer det:
Vad är en dag utan en föreläsning? Allt som oftast har man en eller två föreläsningar i olika kurser, förslagsvis en på morgonen och en på eftermiddagen. På morgonen är det vanligast att man börjar kl. 8 eller 10. Under föreläsningarna sitter vi i stora hörsalar och antecknar/lyssnar på läraren eller gästföreläsaren och lär oss en massa nya saker. Just vid detta tillfälle är vi på en föreläsning i Mekanik och studerar kraftsystem.
En vanlig föreläsning kan vara schemalagd från 10.00-12.00 och tar en del på krafterna. Dock brukar vi ha en kvarts rast mitt i, ca 11.00. Då sitter det bra med toalettbesök och fruktstund och liknande! Personligen försöker jag alltid ha med mig något att äta under pauserna för det är enormt uppiggande.
Klockan 12.00 är det lunch! Detta gäller för i princip hela skolan och därför kan det ibland bli kö när alla ska värma mat samtidigt. Oftast äter vi i kårhuset, Nymble, men det finns även andra lokaler där man kan micra. Och matlåda är sjukt värt eftersom det lätt blir dyrt att äta ute varje lunch, vilket de flesta studenter knappast har råd med...
Men om man fortfarande känner för att köpa mat så finns det många utomordentliga alternativ! På campus finns olika restauranger och caféer med relativt humana studentpriser, men runt omkring skolområdet finns även pizzerior, sushiställen, you name it! På bilden är i alla fall en baguette med tonfiskröra som jag köpte på kårens café.
Efter lunch brukar schemat variera en del. Ibland har man övning, vilket innebär att man samlas i mindre grupper och går igenom uppgifter på tavlan, ungefär som en vanlig lektion på t.ex. gymnasiet. Annars har man kanske en till föreläsning, eller sitter kvar och pluggar tillsammans. Och det är nästan alltid valfritt vad man vill göra, såvida man inte har ett obligatoriskt moment. Det gäller helt enkelt att hitta ett sätt som man pluggar bäst på!
 
Det var det! Hoppas det var tillräckligt informativt, annars är det bara att fråga! Kram
Postat i: Fotografier Frågor och svar | Kommentarer (6) Permalink | Trackbacks ()


Kommentarer
Postat av: Lena

Åh, jag är så himla sugen på att börja plugga, men jag har ingen aning om vad jag vill. ÅH... Kram fina du!

Svar: Vet, det där med att bestämma sig för en utbildning kan vara himla svårt! Har själv ändrat mig ett par gånger, men när man väl hittar det rätta så är det bara att köra på! Hoppas det löser sig för dig, KRAM.
Michelle Cañada

2013-01-21 @ 19:07:54
URL: http://midnightcity.blogg.se
Postat av: Beata

Åh, det här inlägget uppskattas!

Svar: Åh vad roligt att höra!!
Michelle Cañada

2013-01-21 @ 19:40:21
URL: http://ringbeata.blogspot.com
Postat av: christin

Du fick en skoldag att se riktigt fin ut!!

Svar: Åh tack, vad snällt sagt! Fast riktigt så romantiserat är det inte varje dag hehe...
Michelle Cañada

2013-01-22 @ 10:50:02
URL: http://midi.blogg.se
Postat av: Thea

Vilket härligt inlägg! Lycko er som har någorlunda "humana" priser, vår enda cafeteria är rena rånet att äta på, iallafall mackor och liknande.. typ 75 kronor för en baguette med dricka..

Blev förresten väldigt sugen på vattenmelon nu, haha :)

Svar: Tack!! Oj, låter himla dyrt hörru! Min baguette fick jag för 45 hehe... Förstår inte riktigt vitsen med att suga ut pengar ur stackars studenter...
Michelle Cañada

2013-01-22 @ 16:28:30
URL: http://kaffeochthea.blogg.se/
Postat av: Olivia

oh, så coolt, bra inlägg!

Svar: Tackar! Kul att det uppskattas!
Michelle Cañada

2013-01-22 @ 16:47:15
URL: http://sammels.blogg.se/
Postat av: lisa

åh längtar smått till universitetet nu ju! och mysigt inlägg ändå hihi :)

2013-02-04 @ 20:32:32
URL: http://iamthehellcat.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
MUSIK FÖR IDIOTER
Michelle Cañada

Michelle
Michelle 20 år.
Bor i Stockholm och läser till civilingenjör i Industriell Ekonomi på KTH, men är ursprungligen från Nyköping/Oxelösund. Här kan ni följa min väg mot mina drömmar.

Kontakt: [email protected]

© Michelle Cañada
Ej tillåtet att kopiera bilder utan att länka, alternativt be om lov först.
bloglovin