2012-11-14 | 10:26:01

Q/A Stockholm, foto och annat fint


Här kommer svaren på resten av frågorna:
 
Kommer du från Stockholm? Vad tycker du om staden?
Jag är ursprungligen från Nyköping/Oxelösund, en timme med tåg från Stockholm! Så det var inte världens längsta flytt hehe. Stockholm är underbart. 
 
Varför valde du att flytta till huvudstaden? Är du nöjd över ditt val?
Jag flyttade pga studierna, då jag skulle plugga på KTH. Är verkligen supernöjd och trivs himla bra.
 
Bor du centralt i sthlm?
Nej, jag bor i norrort. Men när jag bor hos min pojkvän så blir det Kungsholmen!
 
Hur fick du tag på din lägenhet?
Både jag och min mamma behövde flytta till Stockholm (hon pga sitt nya arbete), så mamma köpte helt enkelt en bostadsrätt som vi bor i. Tur för mig, bostadsköerna för hyresrätter är galna! Har hört att den genomsnittliga väntetiden är 5 år! Därför sparar jag pengar så att jag kan köpa en egen lägenhet om ett par år.
Tips på ett cafe jag kan gå till, runt omkring söder, gamla stan, kungsholmen osv?
Jag är som sagt ny i Stockholm och har tråkigt nog inte hunnit upptäcka alla ställen, eftersom jag pluggar som en galning... Men i Gamla stan är Chokladkoppen att rekommendera! Och planerar att utforska söder på lördag, så jag kanske har fler tips då!
 
Vilken kamera fotograferar du med och vilka objektiv använder du dig av?
Jag fotar med en Olympus E-PL1, en kompakt systemkamera. Jag växlar mellan standardobjektivet 14-42 mm och teleobjektivet 40-150 mm. Har dock planer på att uppgradera till jul, är så himla sugen på en ny kamera!
 
Har du några fototips att dela med dig av? 
Mitt bästa tips är att röra på sig när man fotar! Det är bra att testa olika vinklar, vilket också ändrar själva kompositionen av bilden. Med tiden lär man sig vilka vinklar som funkar och inte.
 
Jag undrar hur du har fixat sidan på din bloggdesign med de runda bilderna och texten om dig! Skulle du inte kunna göra en lite guide eller berätta var du lärt dig?
Det kan jag absolut göra, fin idé!! Får ta det i ett inlägg inom en snar framtid (när jag inte har tusen sidor att läsa om ekonomi...)!
 
Tycker du om att resa?
Ja! Fast det inte har blivit så mycket på senaste tiden. Men har varit iväg i stora delar av Europa och rest till min mammas hemland, Filippinerna.
  
Vilken är din största dröm?
Min största dröm sedan jag var liten var att få vinna Nobelpriset! Det är nog fortfarande aktuellt hihi.
Hur ser den bästa dagen ut som du får bestämma själv? 
Den bästa dagen vore att få börja med en stor hotellfrukost. Sedan skulle jag gå på äventyr i någon storstad med vänner/pojkvän/familj (nånting av det) och fota, sitta på mysiga fik och kolla i roliga klädbutiker. Dagen skulle avslutas med middag ute och gärna bio eller utgång. Och så skulle jag somna i hans famn. Perfekt.
 
Om du var grön hur skulle du matcha ett par blåjeans med en rosatröja?
Min jätteroliga vän Nordling har ställt denna fiffiga fråga (nu tyckte du allt att du var roliga va???). Och om jag var grön så skulle jag bara bära gröna kläder och försöka se ut som ett blad/grässtrå, alternativt Shrek.

Bästa butiker? Både kläder, prylar, mat, ja vad som helst!
Kläder: Weekday, Monki, H&M och en massa second hand-butiker! Köper i princip inte kläder i andra affärer.
Prylar: Åhléns har väl allt? Är numera stolt klubbmedlem.
Mat: väljer att tolka detta som restauranger och mina favoriter (för den fattige studenten) är Jensens, Vapiano och Chopsticks, varav alla ligger i Stockholm. Bästa kebabhaket är Kebab Center (<3) i Nyköping.
 
Vilka bloggar läser du?
En drös olika bloggar, allt från personliga fotobloggar till modebloggar och mina vänners bloggar. Min favoritfotoblogg är Emmy Linnea och mina två favoritmodebloggar är Karin Bylund och Fanny Lyckman.
Hur finner du inspiration?
Jag finner inspiration i allt från film, musik, litteratur, tv-serier, natur och miljön runt omkring mig.
 
Antar att du är en naturmänniska så har du någon favoritväxt?
Är vansinnigt förtjust i blåklockor. Brukade alltid bli jätteglad när jag plockade såna som barn. Och bara namnet "blåklocka" är så himla fint.
Postat i: Frågor och svar | Kommentarer (2) Permalink | Trackbacks ()


Kommentarer
Postat av: e

Jag är en sådan inbiten stockholmshatare sedan tidigare, varför krossar du mina känslor och får allt att se så mysigt ut?!

2012-11-14 @ 13:07:50
URL: http://destruktion.blogg.se
Postat av: Nordling

Daahhh,ja...jag är ju stört skön juuuuhhh!!

2012-11-15 @ 00:19:08
URL: http://theoceanismyhome.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
MUSIK FÖR IDIOTER
Michelle Cañada

Michelle
Michelle 20 år.
Bor i Stockholm och läser till civilingenjör i Industriell Ekonomi på KTH, men är ursprungligen från Nyköping/Oxelösund. Här kan ni följa min väg mot mina drömmar.

Kontakt: [email protected]

© Michelle Cañada
Ej tillåtet att kopiera bilder utan att länka, alternativt be om lov först.
bloglovin